Objavme skutočných Žrecov! Kto naivne verí, že nepoznali halucinogénne rastliny?

Čítal som ešte kdesi na začiatku mojej cesty, na stránkach akýchsi Slovanov, že Žreci nepoužívali žiadne drogy (v tomto článku sa vyhýbam slovu droga), ktoré by ich dostali do tranzu, že ľudia, ktorí niečo také hovoria, nerozumejú slovanskej viere. Ide zjavne o romantické slovanstvo, kde sa ľudia bavia v kruhoch pri ohni, hrajú si na husličkách a spievajú spievankové piesne, oblečení v ľanových košieľkach. 

Nieže by som sa tomu smial, to vôbec nie, ale je nutné prekročiť prah poznania a zvyknúť si nato, že Slovania boli rovnako krutí bojovníci ako Vikingovia či Rimania, že praktiky šamanov po celom svete, vrátane Žrecov, sa sotva nejako líšili. 


Na začiatku chcem povedať, že nejdem robiť reklamu halucinogénnym rastlinám, ale v tejto téme budú stredobodom pozornosti ako aj - čo je nebezpečné na ich použití. Mimochodom, tieto prírodné rastliny, ktoré tu budeme spomínať, sú zakázané vo veľkej časti sveta, vrátane Európskej únie a Slovenska. 


Šamani užívali pri obradoch - výhradne len pri obradoch - halucinogénne rastliny. Týmto spôsobom sa dostali do tranzu a inej dimenzie. Je zábavné sledovať výuku ľudí, ktorí tvrdia, že niekoľkoročnou meditáciou, dosiahneme stav iného vedomia. Môže to tak byť, pohania majú svoje systémy, ktoré spomenieme dolu, ale iné stavy - a to aj len u určitých ľudí - no ako celku to nefungujú. Existujú jednoducho ľudia, ktorí sa skrze meditáciu uvoľnia, načerpajú silu ako pri spánku, dostanú sa na hranicu podvedomia, ale tam ich poznanie končí. 


Takže to, čo má trvať roky tvrdej driny v lotosovom sede, dosahovali Šamani behom zapálenia nejakej rastliny, alebo častejšie, žuvaním tejto rastliny. 


Najznámejšie rastliny sú - Ayahuasca, Peyotl, Psilocybínové huby, San Pedro. Treba na začiatku povedať, že tieto prírodné rastliny, nie sú návykové. Keď sme v predošlom článku spomínali severských Sámov, ktorí taktiež prechádzali do stavu duchovných svetov, u nich bola použitá rastlina - muchotrávka červená, ktorú po príprave žuvali ako tabak (áno - je to tá červená jedovatá huba, ktorej sa od malička bojíme, s tými bielymi bodkami). 


Keď už sme pri tabaku, tak aj ten používali Indiánski Šamani, ako nicotiana rustica, do čoho ešte primiešavali iné rastliny, ktoré nazývali - kinnikinnick. Keď Indiáni zistili, že sa tabak začína bežne fajčiť v Európe, boli zhrození, pretože tabak je spojením nášho sveta s duchovným, samotný dym je u indiánov čítaný v znameniach. 


Najznámejší kresťanský Anglický kazateľ Charles Spurgeon, bol vášnivým fajčiarom hrubých cigár. Aj na fotografiách či kreslených obrázkoch, býval zobrazený s cigárom. Až si raz prečítal v novinách článok, kde vysvetľovali duchovné pozadie fajčenia a dymu, ktorý symbolicky odchádza k božstvám, ako správny kresťan, okamžite zahodil cigáro a nikdy viac sa k tomuto zvyku nevrátil.


No vráťme sa k rastlinám. Šamani používali tieto halucinogénne rastliny na komunikáciu s duchovným svetom a s tým sa stretávame všade po historickom svete. Preto by bolo naivné si myslieť, že Slovanskí Žreci boli mimo tohto poznania. Druidi dokázateľne používali mnohé rastliny pri obradoch, ako povedzme Imelo, Palina, Vervain, čo opisujú Rímski historici, no podobne ako spomenutí Sámovia, žuvali aj muchotrávku, ktorú predtým nejakým spôsobom upravili, aby nebola smrteľná. 


V Gréckych Delfách, kde bola veštiareň, ktorú navštevovali aj Sparťania, je známa výparmi, ktoré pod veštiarňou mali zdroj a privádzali veštkyne do tranzu. 


Dnešné štúdie, zvlášť tie, ktoré viedol Giuseppe Etiope potvrdili, že z podzemia Delf stále unikajú plyny. Avšak, zatiaľ čo De Boerov tím primárne identifikoval etylén (ktorý bol kedysi používaný ako anestetikum a známe sú jeho euforické účinky), novšie výskumy naznačujú, že dominantnými plynmi sú skôr metán a oxid uhličitý.


Ak sa pozrieme do Austrálie, kde bolo etnikum ktoré voláme Maurovia, inak to boli - Aborigéni (domorodí obyvatelia Austrálie) ktorí mali hlboké tisícročné znalosti o rastlinách vo svojom prostredí, ktoré využívajú na liečbu, výživu a rituálne účely. Najvýznamnejšou a najznámejšou rastlinnou látkou, ktorú austrálski Aborigéni používali pre psychoaktívne účinky, je Pituri.


Severskí Vikingovia, ktorí mali duchovných a zvlášť Volvy, využívali halucinogénnu rastlinu - blen čierny a opäť ako Sámovia a Druidi - muchotrávku červenú. Ich rituál seidr, využíval tieto rastliny, kde za pomoci spevu, sa Volva dostala do hlbokého tranzu. 


Takže tu vidíme, že celoplošne po celom svete, sa duchovní Šamani dostávali do tranzu, kde prekračovali prah fyzického sveta. Mimochodom - slovo šaman znamená -  ten ktorý vie, alebo ten ktorý vidí. Toto slovo sa tým pádom vzťahuje na všetkých duchovných, vrátane Druidov a Žrecov.


Už sme spomenuli, že obrady sprevádzal napríklad spev v obrade seidr pre Volvy, no takí Sámovia mali zase bubny, podobne ako Šamani Južnej Ameriky. 


Z tejto časti je nám jasné, že naivná viera v Slovanstvo, ako romantická vidina neobstojí. Halucinogénne rastliny sú skratkou meditácie, ktorá by človeku trvala niekoľko desiatok rokov, ak by sa vôbec dostal do stavov, do ktorých sa dostane skúsený šaman pod vplyvom týchto rastlín.


A teraz si dajme nejaké príklady, ktoré sú spojené so šamanmi. 


Veľmi známy príbeh, vysielaný v TV, niekedy v rokoch 2000-2010 na History channel, National Geographic, alebo Spectrum - teraz si to už presne nepamätám, o človeku, ktorý mal rakovinu mozgu. Lekári mu dali niekoľko mesiacov života. Ale on sa vybral do Južnej Ameriky, kde bol domorodý kmeň so Šamanom. Ten hneď na ňom videl, že je vážne chorý a tak mu dal žuvať nejakú rastlinu, prirodzene halucinogénnu. Po skončení žuvania, sa mu celý život premietal ako vo filme, objavovali sa mu mnohé detaily, na ktoré zabudol.


No po eufórii prišla drsná realita. Z tej rastliny mu bolo tak strašne zle, že vracal celé hodiny, plazil sa po zemi a preklínal deň, kedy sa narodil. Po pár hodinách v takýchto ťažkostiach, zaspal na nejakých 36 hodín. Keď sa prebral, bol plný sily. Šaman mu povedal, že je zdravý, že chorobu zo seba vyvracal. Keď sa vrátil domov do Európy, jeho lekár bol v šoku - po rakovine ani stopa. Možno ste niektorí ten príbeh videli a možno som si nepamätal presne tie čísla - ale pointa zostáva. Šaman ho dostal do duchovného prostredia, kde zistil čo má za problém a potom ten problém jednoducho vyhodil.


Čo je nebezpečné na požívaní týchto rastlín


Nebezpečenstvo nastáva vtedy, ak sa človek rozhodne to len tak vyskúšať. Nejde o chemické drogy, umelé výrobky pre navodenie iného stavu mysle, lež o skutočný prechod do duchovného sveta, v ktorom ak sa človek nevie orientovať, čo sa bežný človek nevie a preto môžu nastať vážne problémy. 


Prípad Connor Murphy.


Connor Murphy bol fitness influencer a YouTuber, ktorý sa v raných rokoch platformy Omegle a neskôr YouTube stal veľmi populárnym vďaka videám, kde predvádzal svoju svalnatú postavu a vystupoval v rôznych sociálnych experimentoch, často bez trička. Mal rozsiahlu základňu fanúšikov, najmä ženských, ktoré obdivovali jeho fyzickú kondíciu a symetriu tela.


Práve on začal experimentovať sám na vlastnú päsť s halucinogénnymi rastlinami, keď sa jeho stav výrazne zhoršil, čo vyústilo v to, že bol hospitalizovaný na psychiatrii. Prípad Connora Murphyho sa stal známym príkladom toho, ako môžu experimenty s takýmito rastlinami bez dozoru, ovplyvniť duševné zdravie. Dnes sa opäť snaží dostať do života, no jeho výraz očí jasne naznačuje, že trpí istou dávkou nepríčetnosti.


Roky Erickson (The 13th Floor Elevators)


Užíval Psilocybínové huby (tzv. "magic mushrooms"), u čoho následné extrémne psychotické epizódy viedli k diagnóze schizofrénie a mnohým hospitalizáciám.


Takýchto ľudí je veľa, ak si ich dáte vyhľadať na Google, alebo cez nejaký chatgpt, určite sa dostanete k desiatkam podobných príbehov. Čo je ale podstatné, čo som sa sám dozvedel, pri čítaní Vikingov od Tima Severina, ktorý veľmi precízne a dôkladne opisoval Sámov, nielen ako spisovateľ, ale aj ako historik - zmienil sa vo svojej knihe s niečím, čo človeka upúta. On tam písal, že ak človek užije takúto halucinogénnu rastlinu, prichádza do sveta duchov ako nepripravený nováčik, laik, ktorý nevie, čo všetko ho môže v tomto svete stretnúť.


Preto Tim Severin tvrdil, že ak človek chce prejsť do duchovného sveta, musí tam ísť spolu so skúseným Šamanom, ktorý nielenže na neho dohliadne, ale zároveň ho aj bezpečne vráti sem, do sveta fyzického. Ak človek ide sám, na vlastnú päsť, môže sa sem vrátiť s duchmi, ktorí sa doslova na neho nalepia a budú mu robiť v tomto živote peklo. Bude sa mu zdať a oprávnene, že ho niekto sleduje, pozoruje, čím sa stane rozdvojenou osobnosťou v očiach každého psychiatra.


V jeho knihe Vikingovia (druhý diel zavesený na mojom telegrame), opisuje nielen život Sámov, ale aj prechod hlavného hrdinu do duchovného sveta, kde má spoznať svoje totemové zviera, ktoré ho chráni. Keď mu Šaman povie, že jeho zviera je medveď, nechce veriť, pokiaľ sa nedostane na druhú stranu a uvidí svojho vlastného medveďa, ktorý sa na neho usmieva. 


Ibaže tento prechod nie je len jeho cestou, ale zároveň ho v duchovnom svete ostro sleduje Šamanova dcéra, ktorá je akoby v roli Volvy duchovne zrelá. Cez ňu sa dostane do duchovna, keď jej pozerá do očí, až sa preberie v druhom svete a rovnako naopak - nájde sa v jej očiach pri návrate.


Záver...


Tento rozsiahly prehľad jasne ukazuje, že naivná viera v romantické Slovanstvo, kde sa duchovné zážitky dosahujú len pri ohni s husličkami, neobstojí. Hoci meditácia môže viesť k hlbokému uvoľneniu, halucinogénne rastliny, ako Ayahuasca, Peyotl, Psilocybínové huby či muchotrávka červená, slúžia ako "skratka" do stavov vedomia, ktoré by človeku trvali desiatky rokov, ak by sa do nich vôbec dostal. 


História a archeológia potvrdzujú, že šamani po celom svete – od amazonských indiánov cez Sámov, Druidov, Aborigénov až po vikingské Völvy – tieto mocné rastliny (v Delfách aj plyny) používali výhradne pri obradoch na prekročenie prahu fyzického sveta a komunikáciu s duchovnom. Je preto naivné si myslieť, že Slovanskí žreci boli mimo tohto univerzálneho poznania.


Príbeh o uzdravení z rakoviny v Amazónii, ilustruje silu a potenciál týchto rastlín pri liečbe, kde "vyvracanie choroby" nie je len fyzické, ale aj duchovné očistenie. Nebezpečenstvo však nastáva vtedy, ak sa človek rozhodne takýto prechod do duchovného sveta vyskúšať sám. 


Nie sú to len "chemické drogy", ale nástroje na vstup do reálnej duchovnej dimenzie. Ako zdôraznil historik a cestovateľ Tim Severin, pri takomto "výlete" je človek nepripraveným nováčikom, laikom, ktorý nevie, čo ho v tomto neznámom prostredí môže stretnúť. Bez skúseného šamana, ktorý ho nielenže sprevádza a dohliada na neho, ale dokáže ho aj bezpečne vrátiť do fyzického sveta, môže sa stať, že sa spojí nevedome "s duchmi, ktorí sa na neho nalepia a budú mu robiť peklo". 


Takýto stav sa v modernom svete prejaví ako vážny psychický problém a diagnóza. Tragické prípady ako Connor Murphy, Roky Erickson, Syd Barrett či Peter Green sú bolestným svedectvom toho, čo sa stane, keď sa tento základný princíp šamanskej praxe – prítomnosť skúseného sprievodcu – ignoruje. Preto je kľúčové chápať hĺbku a riziku, ktoré duchovné cesty prostredníctvom enteogénov prinášajú, a nikdy ich nepodceňovať.


Okno do duchovného sveta bez rizika: Pohanský prístup


Na druhej strane však existuje aj iný prístup, ktorý nielenže minimalizuje riziká spojené s prudkým a nekontrolovaným vstupom do duchovného sveta, ale je pre mnohých, vrátane pohanov, oveľa prirodzenejší a udržateľnejší. Hoci halucinogénne rastliny ponúkajú intenzívnu a okamžitú "skratku", existuje aj "okno", cez ktoré sa dá do duchovného sveta nazrieť a prechádzať ním s rozvahou a bezpečím.


Týmto oknom nie je výhradne východná meditačná prax v lotosovom sede, ale predovšetkým súbor tradičných pohansko-šamanských a duchovných nástrojov, ktoré pomáhajú naladiť sa na jemnejšie vibrácie a otvoriť vnímanie pre neviditeľné sféry. Tieto praktiky vedia prehĺbiť spojenie s naším podvedomím a okolím, napríklad:


Šamanské bubny. Monotónny, opakujúci sa rytmus bubna dokáže synchronizovať mozgové vlny do stavu theta. Tento stav je spojený s hlbokou relaxáciou, snívaním a prístupom k podvedomiu. Je to bezpečný a prirodzený spôsob, ako navodiť tranz a otvoriť sa pre "šamanskú cestu" bez použitia psychoaktívnych látok. Mnohí moderní šamanskí praktici ho využívajú práve pre jeho účinnosť a bezpečnosť.


Runy a tarot: Tieto starodávne systémy slúžia ako mosty k vedomej intuícii a kolektívnemu nevedomiu. Nie sú to len nástroje na predpovedanie budúcnosti, ale pomôcky na pohanskú meditáciu, získavanie vhľadov a komunikáciu so symbolickým jazykom duchovného sveta. Ich interpretácia vyžaduje hlboké naladenie a vnímavosť, čím sa prehlbuje naše spojenie s duchovnom.


Sledovanie znamení: Pre pohana je kľúčové hlboké spojenie s prírodou a jej cyklami. Sledovanie znamení – či už sú to vzorce počasia, správanie zvierat, alebo náhody v každodennom živote – je starobylou formou veštenia a komunikácie s duchmi miesta a prírody. Je to neustály dialóg, ktorý si vyžaduje pozornosť a otvorenosť, a postupne prehlbuje naše vnímanie jemných energií.


Tieto praktiky nielenže pomáhajú prekročiť hranicu podvedomia, ale aj budujú postupne a bezpečne schopnosť navigovať v duchovnom svete. Nie je to o násilnom "prelomení" brány do inej dimenzie, ale o jemnom otváraní dverí a učení sa "jazyka" duchovného sveta krok za krokom. 


Takýto prístup, zakorenený v osobnej praxi a rešpekte k vlastnej psychike, umožňuje zdravšie a udržateľnejšie prepojenie s duchovnou realitou, ktoré je pre pohana hlboko zmysluplné a súznie s prirodzenými cyklami života.


Zdroj: https://staroviera.blogspot.com/2025/07/objavme-skutocnych-zrecov-kto-naivne.html

Všetky zamyslenie: https://staroviera.blogspot.com/p/zamyslenia.html

Telegram: https://t.me/staroviera 


#slovan #slovanstvo #slav #slavic #slavian #pohanstvo #pagan #paganism #staroviera #staroverectvo #runy #rune #greek #mythology #greek_mythology #norse #norse_mythology #sparta #kresťan #kresťanstvo #katolik #katolicizmus #christianity