I. Svet Slovana

Tri kľúče otvárajú nám svätyňa, vieronauky starobylých Slovenov. Prvým kľúčom vstupujeme do chrámu, kde na sklepení, na stľpoch, oblokoch, po stenách a dverách zobrazenú vidíš celú oblohu nebeskú s jej hviezdami, pútnicami a dvorami.

Druhý kluč otvára ti brány rodín slovenských, kde na jednom dvore vidíš celý svet v obrázku, tu pri ohnisku, tam na roli, tam zase na hore: no všade uvitý veniec rodiny. Keď zase tretím kľúčom otvoríš dvere svätyne: tu počuješ spevy večnej harmonie, ktorú vyspevujú nebesá so zemlou, hviezdy nebeské s rodinami a planety s kmenami slovanskými.

Zásada tá, že svet slovanský je smierenie všesveta, neobjavuje sa vám nikde tak krásne, ako v náboženstve starých Slovenov. V národe slovenskom príroda a duch svätia nedeľu svojho smierenia. Dva huky prerážajú hudbou touto: prvý zvuk vyráža sa na stru­nách názorov, druhý odráža sa na pýšťaľe rodín slovenských. Názor a rodina sú tieto dva svetomierne nástroje. Kedykoľ­vek pozrete na ne: uvidíte, ako sú čarovné ustrojené a počujete jich harmoniu.

Pravda — žijeme už v ďalekých dobách od prvotných názorov. Blesky, čo sa cez cudzé sklá přelomily na sklo duše našej, vy­sušily farby na pôvodných obrazoch mysli národnej. Teraz už po toľkej smiešanine krvi i ducha, temer nemožným zdá sa nám byť: videť jasné prvotné názory pradedov našich. A predca musíme vy­nájsť zrkadlo, - na ktorého hladidle zjavujú sa nám jich pôvodne ná­zory. Ač okom ducha nášho vidíme len jich čiastku: predca objaví sa nám to názorotvorné zrkadlo: vedy, umenia, obce, života a ná­ boženstva praotcov našich.

Zásadu túto vyslovujem takto; rodina slovenská je od­ bleskom hviezd nebeských; abo: obce slovenské sú obrazom sústavy nebeskej. Toto je podstata vieronauky a spolu i historie starých Slovenov.

Prvotné názory poskytla jim obloha nebeská s jej hviezdami. Ona obrátila na seba oči aj všetkých prastarých národov. To bol ten prvý názor, ktorý napísaný bol na oblohe, a na ktorom zažala sa prvá iskra povedomia na kremenitých hrudach človeka.

Predstavovali si Sloveni svet tak, ako ho v skutku videli. Slnko vychodí, vrcholí a zapadá; v zjavení tom donáša svetlo a tvorí deň; keď ale zapadlo, tu nastala tma a bola noc, abo - slnko skrylo sa za more. Dve protivy tieto stvořily názor, o dvoch pôlkach zeme a síce: polnočnej a južnej. V slovách týchto vidíte názor, že Sloveni rátali beh slnka vo dne od poludnia, abo polovice dňa, v noci od polnoci, abo od polovice noci. Po cestách priestorov týchto putovali hviezdy, pu­tovanie jich načrtilo hranice, a hranice stvořily čas: i nastaly ho­diny, dni, roky, veky a vekov veky.

Sloven pozeral na svet taký, aký mal pred očima; jedným okom pozeral na prírodné, druhým na duševné obrazy. Svet tento bol mu čarodejným zrkadlom. Okom prirodzeným pozeral na slniská, jazeriská a skaliská, spolu ale na tie: hviezdičky, bylinôčky, čer­ víčky i ptáčatká.

Videl svet v dvoch veličizných obrazoch; tam nebesá, tu zemlu. Na nebesách zas videl dve pôlky; jednu poltilo slnko od rána do večera, druhú od večera do rána; srok púti tej nazval dňom a nocou. I videl zase to slnko vyššie a vyššie putovať, a potom zase dolu nižšie a nižšie sa kloniť; i nazval púť túto rokom. I videl zase jako elementy vôd, vetra a svetla putujú za sln­ kom ponad tvár zemli: i nazval čas putovania tohoto letom a zi­ mou. Toto boly tie-praobrazy, ktoré oko Slovenovo na zrkadle svetovom videlo.

Tak pozeral i okom duchovným. A tu na hľadidle svetovom videl najprv, že obrovské koleso sveta krúti len jedna ruka; videl, že tie množstvá hviezd majú cesty vymerané; že tá zemička medzi nimi je tá nevesta, ktorá v kole dvanásť rovesníc tancuje, pri ná­ pevoch piesni večnej harmonie. A keď to Sloven videl i počul, obraz ten svetozrkadla pritisnul na ústa svoje: a stal sa mu rovným.

Poneváč zjavenie sveta je len jedno: preto i názory Slovenov o ňom, v hlavných podobách, srovnávajú sa s názorami národov prastarých. Sloven videl na pr. v slnku ten účinok, aký videl Ind, Peršan a Rek. A predca delí sa názor jeho od názoru tých, ako sa delí jedon národ v bytnosti svojej od národu druhého. Najvätší roz­diel ale vidíte na hľadidle duchovnom. 

Blud je to veliký, porovnávať chceť slovenskú podstatu duchovnú s cudzími. Keď duša Indova sliala sa do Bramu, ako kvapka do jazera; keď duša Peršana sto­pila sa v Ormuzdovi, ako zora v blesku slncovom; keď si Helien obcoval s bohmi, ako dobrodruh s kamarátmi; keď duša Normana tesknila ustavične dostať sa do Valhaly: vtedy na hladidle duše Slovana odzrcadlil sa všehomír celý, a pieseň večitej harmonie ozýva sa na strunách duše jeho. 

Tak zásada hore vyslovená: človek je omegou stvorenstva, a tejto rovná zásada druhá: Sloven je jednota všesveta — stala sa skutkom. Toto je počiatok i koniec všetkej vedy našej.

V skutku užasne človek, keď okom duchovným pozerá na ve­lebu názorov slovenských. V čarovnom zrkadle ukazuje sa vám skutočný život starobylých Slovenov; tu vidíte rodinu slovenskú, ako odblesk nebies. Tu ozýva sa vám v novom nápeve posvätná povesť ľudstva: že k obrazu svojmu stvorili bohovia človeka.

Povedomie toto previeva po všetkých svätyniach starovekej viery slovenskej. Sám človek je chrámom zjavenia večného ducha. Oku jeho zachvieva sa ideál tento, a on životom stáva sa mu rov­ným. Popelvál slovenský v najvätšej pokore vyberie sa do sveta, dostane sa na dvor kráľovský, vyslobodzuje zakliate kňahyne, a stáva sa rovným kráľovi, t. j. rovným tomu ideálu jeho človeka. V pod­ujatí svojom neraz musí zahynúť; no povstane novovzkriesený!

Prvotný človek stal na zemi a hľadel na nebo. Zem a nebo boly mu tie dva najstaršie pravzory. Na zemi i okolo zeme nachád­zal: žriedla, jazerá, vrchy, hory, vetry, ohne a t. d.; na oblohe ne­ beskej zase videl slnko, mesiac a hviezdy. To boly vzory pre neho. I reč jeho stala sa ohlasom hlakolu zemli a nebies; a keď reč, tak aj cit i myseľ jeho perlily sa sťa rosa na zrkadle svetovom pred okom ducha jeho. 

Tak týmto prvotným videním utvoril si dve pramoci: zemľu a nebo; — zemľu zosobnil si v Žive a nebo v Svetovidovi. Živa a Svetovid sú jeho prabohovia. V nich zná­ zornená je aj dvojistá pramoc: živol mužský a ženský. Toto bol ten prvotný dvojhlas, ktorý zahučal harmóniou na večitej harfe ne­bies i zeme.

Prvotný človek slovenský stal na zemi a hľadel na nebo. I videl ďalej, ako nad ním, pod ním, pred ním í za ním to božie slniečko si behá; a hľa! slnko bolo mu tretím pranázorom. Ono bolo dieťaťom i matky Zemli i otca Neba. A keď tak pozeral Slo­ven na to slniečko božie — zbadal, že ono hneď vychodí, hneď za­ padá, a že keď vychodí, celý celučičký svet svetlom jasá, a že keď zase skloní sa k nížine, že po celom tom svete rozostre sa tma. Tak videl v ňom prameň svetla i tmy.

No Sloven pozeral i ďalej na tie divy sveta, a tu zase zbadal, že keď to slniečko v prvej polovici cesty svojej vystúpilo najvyššie, v druhej polpúti najnižšie, zase poznovu začalo tú istú cestu konať. A hla! tu ohlásil sa mu všemír ako večný. Názor tento nazval ve­kom, a toho, ktorý krútil koleso veku: Sytovratom.

Deň a noc, leto a zima rodily sa po sebe, a zase umieraly po sebe. Tak povstal obraz času; čas držal deň a noc, svetlo a tmu v jednote, a tým položil hranice i samému sebe. Tu už na zemi povstalo svitanie, vrcholenie a mrkanie; abo ráno, poludnie a večer; tu už vek, kým slnko vždy vyššie vystupo­valo, stal sa prvým polrokom, a vek, keď ono sa dolu znižovalo, stal sa druhým polrokom. 

V poviedke: Cesta k slncu, vypravil kráľ Popelváľa, aby šol vyzvedeť sa: prečo slnce do poludnia vše hore a hore ide, od poludnia ale dolu sadajúc slabne a slabne? A tu mu odpovedalo slniečko: mňa moja mamička každé ráno ako pekného chlapčeka znovu rodí, a každý večer ako slabého starčeka pochováva.

Živa, Svetovid, Slnko a Vek boli tými pravzorami, dľa ktorých povstal svet tento krásny, utešený. Vek je ten koník na husliach, ktorý určuje strún hlasy, aby súhlasom zvučaly; on je ten Badúz, ktorý pásom lásky spojuje v jedno ohnisko všetkých údov rodiny všehomíra. 

Sloven pozeral na svet tak, ako sa mu skutočne osvietil. Živa a Svetovid boli mu tou dvojicou tak na zemi, ako na oblohe nebeskej, teraz už z praboha povstalý dualismus, stal sa odbleskom obrazu sveta. Dvojicu túto zobrazoval prvotne východ a západ; abo doba letná a doba zimošná. 

Slovenovi točil sa svet tento na dvoch päticiach, z ktorých jedna trime dvere palácu pol­ noci, druhá bránu poldňa (poludnia) — Dve tieto sveta pôlky zro­dily dvojaké zjavenie: zjavenie i prírody i ducha. Zásadu túto nektorí chybne pochopili, keď podstatu božstva delia: na čierno a bielobohov, abo na božstvo dobré a zlé. Sloven nezná božstvo zlé.

Ktože bude obviňovať noc a zimu, tamtú, že je tmavá, túto že je chladná?

Mythologi tak národní ako aj cudzí — nepoznajúc pranázor videnia slovenského — natvorili celé zástupy modiel, takže sa celý svet hemží duchami, a človek nevystúpi na pole, ku studienke, do hory a t. ď. už či vo dne či v noci, že by sa nestretnul s duchami. 

Pochopy tieto tým viac zatemnila demonologia stredoveká, čím behom času viacej a viacej z povedomia národného mizly názory prastaré. Mnohí dneska vidia v tom len báje a mátohy. Ó vy ne­poznaní duchovia, neprijala vás svojeť pod strechu, v cudzine ne­ našli ste nocľahu, vy túlavé siroty, poďte, pripoviem vás v dome starodávnej matky vašej!

V dome tomto prebývali matka Živa a otec Svetovid. Na ohnisku v dome horel oheň, okolo dvora prtídily sa žriedla, nad nimi povievaly povevy, a nad povalinou ligotaly sa hviezdičky. Každé zjavenie obrátilo sa v názore svojom: vo vode, v ohni, v poveve a t. ď. 

A že zemla je stredom zjavenia tohoto, teda na lone matky tejto zjavovaly sa ony. Toto sú tie, za starodávna známe, štyry ele­menty: vody, ohňa, povetria a zeme. Veď zjavy sveta boly vždy tie isté, vždy sa oku človeka jednako objavovaly. Nauky starých národov berú vodu a oheň za pražriedla života; a keď v nich spo­čívaly zárody každého žitia, tak povetria bolo dychom jeho. Toto sú tie štyry rohy motovidla, na ktorých okrútená je niť života, okrúca sa ona, okrúca, až z nej povstane pradeno, z pradena potom stane sa útok a s ním osnova. 

V krútení svojom stoja si oni ľahko oproti sebe: Slnko a Tma, Živa a Svetovid. Pradedovia naši predstavovali si Noc ako milenku Slnka, a Živu ako ženu Svetovida. Dva tieto pranázory sú tuná zdvojnásobněné. Živa dávala život, Svetovid život ten osvietil, Sln ho ohrial, a Noc udrela mu pečať veku, aby bol synom veku, t. j. človekom.

Dľa vieronauky slovenskej: názor a veda sú jedno, nie ináče ale i veda a skutok sú jedno. Preto život slovenský bude podstatne odchodný od vedy a života národov iných.

Povedal som, že základ vieronauky leží v prabohu. I pôvod názoru musíme teda hľadať v prabohu, už dľa zásady tej, že názor a veda sú jedno.

Praidea táto v javení svojom rozpadne sa na dvojicu. Jednu stranu dvojice tejto zosobňuje Svetovid, druhú Živa. Svetovid znázorňuje Slnko, abo vôbec svetlo, a Živa znázorňuje matičku zem, abo vôbec prírodu. Vo Svetovidovi máte zosobneného ducha, v Žive zosobnenú hmotu. Abo druhým slovom: Svétovid je praotcom, Živa pramatkou.

Tu máte Tatru a Matru v krajine názorov. No ako každá dvojica, tak i táto, v rozvoju svojom premení sa na trojicu. Jed­notu túto vieronauka naša zosobňuje v človeku. V človeku máte i počiatok i koniec historie názorov.

Podívate-li sa na dejopis týchto názorov: teda objavia sa vám v ňom takže tri veky. Vo veku prvom máte zobrazené napo­spol: zjavy prírody, vo veku druhom: hladíte na názory zosob­nené v božstvách, vo veku tretom: vítate sa zase s ideálom človeka. V človeku teda zase končí sa história názorov, a prí­roda i duch svätia deň nedeľní zjavenia svôjho. Rodina slovenská stala sa odbleskom sveta, a svet stal sa zrkadlom rodiny slo­venskej.

Dej tento zjavenia prekrásne vypravuje podanie národné. Vy­ pravuje ono, že na počiatku nebolo ani slnca, ani mesiaca, ani hviezd na oblohe. No vybral sa po ne Blažej, a vyňal jich z pysku drákovho, a odniesol najprv ku veštcovi. Tu hla vidíte, ako zase človek stáva sa riaditeľom planét. No nedost ešte na tom. Nebolo ešte na svete harmonie; a tu vybere sa Blažej aj pre zlatú muzi­ku, a odnímuc ju ježibabe, donesie ju takže ku veštcovi. I zahučala teraz už harmonia priestorami sveta. I kdeže zahučala? tam na strunách slnka, mesiaca a hviezd.

Tu máte hľa jedon príklad z názorov veku prvého!

Ako názory veku prírody dovršujú sa človekom, tak i názory veku druhého vrcholujú v ňom. Podanie žiadneho národu, nemá tak velebnej idey o človeku, ako práve podanie vo vieronauke sloven­skej. Predstavuje vám toto? tri hlavné pretvory človeka. 

Človek je najprv obor, premení sa na veštca, a z veštca stane sa človekom, dla mena Janíkom, ideálom to Slovena. Človek ako obor všetko premáha, ako veštec všetko vie, ako Janík všade víťazí.

Práve vo veku druhom, kde pranázory Svetovida a Živy zo­ sobňujú sa v zjavení božskom, zjavuje sa vám človek aj v svojom oslávení. Svétovid premení sa na Vintalku a tento zjaví sa ako naj­vyšší víťaz, v dobe, keď slnko na oblohe vrcholí. Tak i Popelvál bohatierskymi činami stáva sa kráľom nad kráľami. Podobne i Živa preobrazená na Atalienku, zjavuje sa ako kňažka Všekráska. 

Je to druhý ideál, ideál panny, dla mena Aničky. V Jankovi a Aničke máte zbožněná rodinu slovenskú. Povedomie toto je odchodným povedomiu iných národov. Že je odchodné, nasvedčuje tomu podanie o takzvaných vekoch ľud­stva. Starobylé národy predstavovali si praveky ľudsva, ako vek zlatý, vek strieborný a vek železný. Sloven začína to na opak. Jemu je vek prvý železným, vek druhý strieborným, a vek tretí zlatým. Vo veku zlatom dosahuje Popelváľ — Janko koruny slávy svojej, a pridružiac si k boku Atalienku-Aničku, králuje až do skona­ nia sveta.

O takýchto názoroch bude vám vypravovať prítomný spisok. — Sú to len počiatky a aj to len slabunké počiatky vieronauky slo­venskej. Ako v krajoch tatranských máte zobrazené nížiny Afriky, výšiny Asie, a roviny Evropy: tak v kmene slovenskom vidíš pre­tvorené všetky veky človeka, a v jeho vede všetky veky vedy ľud­skej. Človek žiadneho národu nebol tak mnohonásobne, či prirod­zene, či duchovne pretvorený, ako práve syn Slovena. Pozri na peň jeho, a vidiš v ňom vštepené ratolesti Indie, Persie, Hellady, rato­lesti Maurov, Mongolov, Turkov, Germánov a t. d. Sloven je naj­vyšším kvietkom na strome človečenstva.

Netreba sa nám sháňať po vedách cudzích, a po cudzom umení: hľa! máme doma ridzé doly vedy a umenia národného. Kedy ale zjaví sa Lomidrevo, ktorý poklady tie pomocou Knoftaptáka na svetlo vynesie? — Poludňajšie more zachvátilo koráb vedy a umenia slovenského v odtoku svojom, pozdejšie zachvátilo ho more západu v prítoku svojom. Na morách tých zašľahly Slovena vlny vonkovcom, a keď dostal sa domov, tak bol premoknutý, i na tele i na duši, že už nepoznáš v ňom toho starého kormiteľa korábu vedy i umenia národného.

Nesháňajte sa, bratia, po cudzote: z názorov, ktoré kolimbajú sa nad Tatrami, utvorte si Dodonu vedy a Olymp umenia národ­ného. Vy ste zdedili Slovo i um matky Slávy! — Slovo to i um ten odzrkadlujú sa na hľadidle názorov otcov vašich. Otvorte tajnú skryňu názorov tých, a budú obdivovať národy jej zázraky. Vy zďedili ste ten zlatý kľúčik, o ktorom vypravuje poviedka, že keď naj­mladší brat otvoril prvú skryňu, vyňal obrus, ktorý keď rozostrel, hneď najvýbornejšie jedlá postavily sa na ňom, a keď otvoril ním pivnicu, našol v nej pohár, ktorý dával najchutnejšie nápoje, a po­tom Atalienka dala mu nožničky, ktorými keď strihal, tie najkrajšie šaty ušily sa samy od seba!

Ako z jazier tatranských prúdia sa rieky Váhu, Hrona, Hornáta a iných riek: tak pranázory tie sú prameňom vedy sloven­skej. Príde čas, kde na hranách jich utvorí sa národná veda slo­venská. Áno utvorí sa v jej rozmanitých vetvách: nová physika, nový prírodopis, ba i nová kosmogonia; slovom za základ vied reálnych položí sa nová zásada.

Pranázory tieto budú prameňom aj umenia slovenského. Umelci, nesháňajte sa po cudzote: veď ideále krásy ligotajú sa na oltároch dedov vašich. Rajský strom poesie národnej obsype sa kvetami, kvety tie premenia sa na zlaté jablká a pri harmonii pýšťalky tatranskej budú jich zoberať synovia kmeňov slovenských.

Na základe vieronauky našej povstane znovu vzkriesená sedemráz krajšia, ako dosiaľ bola, devica lyriky, epiky a dramatiky. Malba, plastika a hudba objavia sa takže znovuzrodené, a sedemráz kraj­šie, ako dosial boly. Viera naša odkľaje i tajností slov a, ktoré boly dosiaľ skryté národom sveta. Tam v tom slove maľujú sa názory reči, tam v tých bleskách slnca ligotajú sa jej písmeny.

Keď znáte už, že všestredom vieronauky dedov našich je Svetovid, Živa a život: pusťme sa teda v mene božom na člnku mysli praotcov našich na tie čarovné ostrovy poviedok slovenských! V knihe tejto prejdeme tri ostrovy. Na prvom vidíme tú skryňu s tým obrusom, ako sa na ňom maľujú názory živlov sveto­ vých. Na druhom budeme hľadať ten pohár, ktorý nám bude podá­ vať už nápoje z ovocia na strome prírody dozrevšiebo. Potom ale na tom treťom ostrove najdeme tie nožničky, ktoré budú strihať pred nami cestu, ktorá nás povedie k človeku!